Trh – spotřeba ostatních odvětví hospodářství a značná část konzumní kapacity obyvatelstva
Trh – spotřeba ostatních odvětví hospodářství a značná část konzumní kapacity obyvatelstva. V minulosti byl vliv tohoto činitele markantní, ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku se územně výrazně oddělovaly produkční a spotřebitelské oblasti. Trh nadále působí jako stimulátor výroby a „přitahuje“ výrobní objekty, ale prohlubování specializace a kooperace ve strojírenství se projevuje v rozšiřování a překrývání tržních zón. V praxi tzn., že produkční oblast se může jevit i jako „spotřebitelská oblast“, např. USA jsou nadále velkým výrobcem automobilů, ale zároveň ve stale větším rozsahu fungují jako trh pro japonskou výrobu.
Doprava má relativně menší význam při rozmístění strojírenství jako celku (podíl dopravních nákladů v celkových nákladech nepřesahuje v průměru 5 %), ale její vliv je rozdílný podle oborů. Rozhoduje množství zpracovávaného kovu a to, že náklady na dopravu hotových výrobků ke spotřebiteli jsou v průměru vyšší než doprava kovu ke zpracování (výjimku tvoří náročné obory s unikátní výrobou).
Strojírenský průmysl je jako celek významným spotřebitelem energie, především elektřiny, kterou lze přepravovat bez velkých ztrát ze značných vzdáleností. Vliv energetického činitele se při lokalizaci výrobních jednotek v současné době nijak výrazně neprojevuje a lze ho sledovat jen v rámci historické inercie.
Strojírenský průmysl je základem zbrojní výroby, cca 15-20 % jeho kapacity pracuje přímo pro vojenské účely, což představuje značné hospodářské ztráty pro světovou ekonomiku. Určité technologie, spojené s inovací zbrojní výroby (vlivem rychlého „zastarávání“ zbraní z hlediska vojenské logistiky a strategických koncepcí) mohou mít zpětně význam i pro civilní obory. Rozmístění závodů zbrojní výroby je podřízeno vojensko – strategickým kritériím, které působí jako „specifický“ činitel lokalizace.